lördag 9 juli 2016

McEnroe har fått Raonic att visa sina känslor på banan...


"...och då ber du domaren fara åt h-e". Nej, så säger han inte
Milos Raonic ger sin nye coach John McEnroe en stor del av äran för finalplatsen i Wimbledon.
– Han har talat om för mig att jag ska visa känslor på banan eftersom det skapar ny energi, säger den 25-årige kanadensaren som på söndag spelar sin första Grand Slam-final.
En bättre läromästare än McEnroe i konsten att visa känslor finns väl inte. Men då tänker vi naturligtvis inte i första hand på positiva känsloyttringar utan på mer eller mindre vansinniga utbrott vilka jämte genialt spel var amerikanens främsta kännetecken.
Tack och lov har Raonic inte tagit efter.
– Tidigare visade jag inga känslor alls men de har ju funnits där hela tiden. I matcher där spelet inte fungerade som jag ville samlade jag på mig negativa känslor och det skapade frustration. Då försökte jag lugna ner mig istället för att få ut känslorna, förklarar Raonic. 
– Det viktiga är att jag hela tiden är positiv. Efter en dålig poäng försöker jag elda på på mig själv istället för att vara negativ.
McEnroe menar att hans nye adept tidigare varit alldeles för tyst och inbunden på banan.
Jag håller med. Om kanadensarens nya attityd gör honom till en bättre spelare kan jag inte bedöma men klart är i alla fall att det är betydligt roligare att se honom nu.
Tidigare var han som en lång vandrande pinne med kanonserve och även om det redan då fanns mycket i hans spel som imponerade var underhållningsvärdet inte alls på samma nivå som nu.
När Raonic nu även utåt visar hur han lever sig in i matcherna blir han mer mänsklig om uttrycket tillåts.
Challenge inför semifinalerna
Semifinalen mot Roger Federer visade den nye Milos Raonic och även om den 17-faldige Grand Slam-segraren hade publiken på sin sida råder väl ingen tvekan om att utmanaren fick nya många fans – inte så mycket tack vare segern som på sättet han agerade på banan.
Jag höll Raonic som knapp favorit inför semifinalen och det blev också en knapp seger medan hemmafavoriten Andy Murray som väntat inte hade några som helst problem mot Tomas Berdych.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar